Tortillabröd med majsmjöl

Gjorde egna tortillabröd med majsmjöl idag då jag inte orkade ta mig till affären, dock hade det nog varit smidigare haha! Bröden måste tydligen (av vad jag läst mig till) ätas direkt när dom är färdiga för efter en timme kommer dom smaka som trolldeg, jag vet dock inte om det stämmer för jag åt mina direkt. När man gör tortillabröd på majsmjöl så blir de lite hårdare än vanliga bröd och var rätt svåra att göra, eller baka ut. Om man gjorde enligt receptet så blev det inte ens någon deg utan bara mjöl så jag vet inte, kändes ju inte helt rätt så jag la till lite vatten i mina så att de iallafall höll ihop, hur ska man annars kavla ut det?! Vet inte om jag gjorde något fel någon som gjort tortillabröd av majsmjöl som vet?! ;) Skriver iallafall receptet efter hur jag gjorde det, det vanliga var ju som sagt bara utan vatten.
 
 
 
Tortillabröd med majsmjöl
12 st
 
 
 
5 dl majsmjöl
5 dl vetemjöl
0,5 dl rapsolja
2 msk havssalt
2 tsk bakpulver
2 dl vatten
 
Gör så här:
1. Blanda alla ingredienser och knåda till en smidig deg
2. Dela i 12 delar och låt vila en stund
3. Värm stekpannan
4. Kavla ut till tunna bröd 
5. Stek 1-2 min på varje sida, steks de för länge blir de torra och hårda.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Madeleines recept

Mina goda recept på det jag bakar och tillagar här hemma och lite annat som jag känner för att dela med mig av.

RSS 2.0