Citronpaj

Citronpaj
6-8 portioner
 
 
Pajdeg:
3½ dl vetemjöl
100 g rumsvarmt smör
1 äggula
1 msk florsocker
1 msk kallt vatten
 
Fyllning:
3 ägg
4 citroner
1 msk citronskal
1 dl vispgrädde
1 dl strösocker
 
Florsocker till garnering

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175°C 
2. Blanda alla ingredienser till pajdegen
3. Knåda till en smidig deg och tryck ut i en pajform (ca 24 cm i diameter)
4. Grädda i ugnen i ca 10 min och låt svalna
5. Vispa äggen och tillsätt citronsaften och blanda samman
6. Riv ner citronskal och blanda i vispgrädde och strösocker, vispa ordentligt
7. Fyll pajskalet med krämen och grädda i ca 30 min tills fyllningen har stelnat
8. Låt pajen svalna och dekorera med florsocker

Servera som den är eller tillsammans med vispad grädde.
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Madeleines recept

Mina goda recept på det jag bakar och tillagar här hemma och lite annat som jag känner för att dela med mig av.

RSS 2.0