Morotsfrallor

Dessa morotsfrallor var väldigt enkla att göra men mycket goda! Väldigt saftiga och fina blev dom. 
 
Morotsfrallor                            
Ca 12 st
 
 
1 stor morot
2,5 dl mjölk
25 g jäst
1 msk flytande magarin
0,75 tsk salt
1 msk ljus sirap
8 dl vetemjöl fullkorn
 
Pensling:
filmjölk
Solrosfrön
 
Gör såhär:
1. Skala och riv moroten på de små hålen på rivjärnet
2. Värm mjölken till 37°C, fingervarmt
3. Smula jästen i en bunke och rör ut den med lite utav mjölken
4. Tillsätt resten av ingridisenserna men spara lite mjöl till utbakningen.
5. Arbeta ihop degen 
6. Låt jäsa under bakdug i 30 minuter
7. Lägg degen på mjölat bakbord och knåda den lätt, delas degen i 2 lika stora delar och rulla dem till två längder. 
8. Dela varje längd i 6 bitar och forma dem till runda bullar, lägg på en plåt med bakplåtspapper.
9. Låt jäsa 30 minuter under bakduk
10. Pensla bullarna med filmjölk och strö över solrosfrön
11. Grädda i mitten av ugnen på 225°C i ca 10-12 minuter och låt sedan bullarna svalna på ett galler under en bakduk.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Madeleines recept

Mina goda recept på det jag bakar och tillagar här hemma och lite annat som jag känner för att dela med mig av.

RSS 2.0